Autostrada eksterytorialna.

Kategorie: Polska

Tagi: , , , , , , , , ,

Z polskimi autostradami skoro już są i jest o czym mówić, są trzy podstawowe problemy: są budowane na teraz, są za drogie i są eksterytorialne. Nie zapominajmy jednak, że wreszcie są.

„Po co nam takie autostrady?” – pytał swego czasu Janusz Rolicki. Pytał słusznie i to pytanie pozostało wciąż aktualne. Rolicki zarzucał naszym budowniczym brak wyobraźni, brak patrzenia w przyszłość i wreszcie działania bez wiedzy w przedmiocie. Jeśli Austria i Niemcy przebudowują swoje autostrady z dwujezdniowych na trzypasmowe to dlaczego my tego nie robimy od razu? Wprawdzie pojawiały się w publicystyce pytania o sensowność jazdy z Warszawy do Łodzi bo niby po co? A teraz okazuje się że dwa pasy blokowane wyprzedzającymi się TIR-ami z Litwy i Łotwy to jednak mało dla tak obciążonej ruchem trasy. A jeśli dwa pasy to mało to dlaczego najdroższe obiekty inżynierskie na odcinku A2 z Łodzi do Warszawy zbudowano do parametrów trzech pasów w przyszłości a nie czterech? Ciężko jest przewidzieć, że 2  czy 3 pasy nie wystarczą? I chodzi mi o cały ruch Poznań-Łódź-Warszawa a nie tylko o te 4 pasy które przewidziano pod samą Warszawą. A2 pozostanie najważniejsza arterią autostradowa w Polsce bo jest fragmentem jednej z najważniejszych tras europejskich – E30 z Cork w Irlandii do Omska w Rosji. E30 przechodzi jeszcze przez Wielką Brytanię, Holandię, Niemcy i Białoruś. Z całą pewnością A2 zatka się w Pruszkowie na bramkach już w przyszłym roku i cały urok szybkiego dojazdu do Warszawy zostanie zabrany. Po dwóch latach męczarni na bramkach zostanie zaproponowany system opłat elektronicznych i tak zostanie otwarta przestrzeń do pobierania opłat viatoll dla samochodów osobowych. Bo zbytnim optymistą pozostaje ten kto wierzy że w następnym kryzysie (za ok 7-10 lat zgodnie z wyliczeniami dr Alfreda Biecia z SGH będziemy mieli następny kryzys) rząd nie sięgnie po te pieniądze?

Dlaczego nie zbudowano autostrad w technologii betonowej? Czy biedny kraj stać będzie na częstsze remonty? Kolejne przekręty wykonawców i miliardowe inwestycje?

Tak Polskie autostrady mogłyby być impulsem rozwojowych dla wielu gmin gdyby wjazd na autostradę był możliwy z każdej miejscowości w pobliżu a nie tylko z tzw. węzłów. A tak w tej chwili Polakowi łatwiej wjechać do Londynu niż z małej wsi na Polską autostradę. Rowy, siatki, zamykane bramy, metalowo-betonowe ekrany. Wszystko żeby nie uciekać przed opłatami czyli dobrze zrobiono wyłącznie koncesjonariuszom. Polska „B” dalej będzie stała w korku do węzła a najpierw musi nadrobić  sporo kilometrów by do niego dojechać. Węzły są drogie – więc jest ich mało. Na węzłach są bramki czyli trzeba płacić jakieś śmieszne pensje ludziom którzy tam pracują. To jest odcięcie od dywidendy modernizacyjnej znacznej części kraju. Wiem że tak wyglądają autostrady w Niemczech czy Francji ale Polska to w dużej części wciąż kraj małych miejscowości z dużą liczbą ludzi rozsianych w rolnictwie, w małych wsiach. Jesteśmy jeszcze przed kolejną wielką migracją do miast. Drogi zatem, te szybkie również, nie mogą być budowane jak w krajach zachodnich.

Polskie autostrady i drogi ekspresowe mogłyby się stać wrotami do zwiększenia mobilności Polaków z interioru gdyby były bezpłatne. Ludzie z małych miejscowości patrzą na autostrady jak mieszkańcy faweli na pięciogwiazdkowe hotele w Sao Paulo. Luksusowe pasy płatnych autostrad przecinają biedną Polskę jak eksterytorialna linia bogatych którzy szybko chcą przejechać przez dzikie ostępy by z jednej metropolii dostać się do drugiej nie narażając się na kontakt z tubylcami.

Polskie autostrady są podobne do kolei żelaznych budowanych na terytoriach Indian. I indianom i Polsce powiatowej nic nie da ich zbudowanie. Wręcz przeciwnie. Mam żal do PO z powodu tego stanu rzeczy. Autostrady można było zbudować za pieniądze państwowe i unijne, można było uczynić je bezpłatnymi, można było zażądać od wykonawców włączenia do krwioobiegu autostradowego wszystkich miejscowości w pobliżu. Dla wielu ludzi szukanie pracy w metropoliach jest uniemożliwione ze względu na koszty dojazdów na rozmowy rekrutacyjne. Koszty benzyny nie należą w Polsce do małych, warto pamiętać że na paliwie mamy podatek akcyzowy który jest przewidziany dla towarów luksusowych, a dodatkowe opłaty autostradowe nie pomagają biednym ludziom wychodzić z zaklętego kręgu biedy. A w Polsce skala ludzi żyjących na granicy ubóstwa to ok 2 mln ludzi. Jaka będzie ta skala gdy Anglicy wymuszą na UE rezygnację z najbardziej kosztownej Wspólnej Polityki Rolnej? Ktoś policzył jak żyłaby Polska wieś bez tych transferów? Dlaczego autostrady nie zostały pomyślane jako najważniejsza inwestycja modernizująca Polskę, a nie tylko jako udogodnienie dla tych którzy już jakoś dają sobie radę? Polska „B” schowana za ekranami akustycznymi dalej będzie jeździć dziurawymi drogami powiatowymi gdzieś obok autostrad. Przejeżdżać nad nimi lub pod nimi jak te żaby i łosie którym pobudowaliśmy za dziesiątki milionów złotych mosty.

Dlaczego zgodziliśmy się na dyktat tzw. zielonych opóźniających lub uniemożliwiających wiele inwestycji? Dlaczego pozwoliliśmy na to by jeden puchacz blokował remont mostu? By gniazdo ptaka blokowało rozbudowę drogi dzięki czemu ludzie jeździliby wygodniej i bezpieczniej? Jak doszło do tej aberracji? Ile ludzi zginęło na tej drodze której nie można było rozbudować w dolinie Rospudy? Ktoś to policzył?

Dlaczego pozwoliliśmy by najważniejszym kryterium przy drogowych przetargach pozostawała cena?

Dlaczego Łódź stoi dziś w korku i nie można poszerzyć drogi dojazdowej do A2? Bo jedna z radnych stwierdziła cytuję że :”droga przebiega przez park krajobrazowy Wzniesień Łódzkich i rozbudowa drogi wymusi postawienie ekranów akustycznych a one … zasłonią kierowcom widoki”. Autentyk.

Tak to nasze dwupasmowe autostrady powstały w końcu po dziesiątkach lat niemożności by zostać zbudowane z piasku, fragmentami, chroniąc dżdżownice i żabki, chronione zasiekami przed tubylcami z dzikich ostępów z horrendalnymi opłatami i korkującymi się bramkami.

Ale to i tak skok cywilizacyjny. Jeśli jedną wybudowaną przez Gierka drogę nazywamy Gierkówką to to co zrobiono z naszymi drogami w ciągu ostatnich sześciu lat spokojnie można nazwać  skokiem cywilizacyjnym i modernizacją kraju. Pozostając w smoleńskim sosie i z szacunkiem podchodząc do innych nierozwiązanych problemów jest to największe osiągnięcie Donalda Tuska jako premiera.

Wiele razy zdarzyło mi się krytykować ministra Nowaka dlatego, że uważam, że powierzono mu najważniejsze ministerstwo w dzisiejszej rzeczywistości. Człowiekowi bez przygotowania.  Bywa różnie, ale nie można mu odmówić pracowitości i konsekwencji. Słabość procedur i administracji w tym i ministerialnej to nie jest coś co można zmienić w ciągu dwóch kadencji. Nowak potrzebuje jeszcze 3 kadencji by dokończyć modernizacje infrastruktury drogowej i kolejowej. Tyra. Chociaż przeszkadzają mu zieloni, pazerne koncerny, nieuczciwi urzędnicy i biznesmeni, protesty społeczne, niejasne procedury i radni bez wyobraźni.

Nie podoba mi się ani polityka radarowa bo liberalny rząd nie powinien polować na obywatela bo przyjdzie mu zapłacić za to cenę, ani sposób jej wprowadzania ani retoryka ministra – zwłaszcza o wypowiedź o mordercach drogowych. Nie podoba mi się odcinkowy pomiar prędkości na autostradach.

Za 30-40 lat nikt nie będzie pamiętał Macierewicza i Kaczyńskiego, nasze dzieci będą jednak jeździć zbudowanymi teraz drogami. Oczywiście o ile miały szczęście urodzić się w połączonych nimi metropoliach. I o tym minister Nowak też powinien pomyśleć. Taka nieśmiała sugestia.

 

Komentarze (2):

  1. Avatar
    sceptyk

    Panie redaktorze, wie Pan jak długo trwaja prace przygotowawcze PRZED przecięciem wstęgi na autostradzie?
    Naście lat szanowny Panie.
    Te kawałki autostrad które Pan przypisuje Tuskowi to zasługa całkiem innych ludzi.
    Ukłony.

  2. Avatar
    Mikołaj

    Powiem tak, jako pracownik firmy jestem za, o wiele wygodniej się pracuje kiedy jest po czym jechać, a za przejazdy płaci firma. Ja jestem za, nawet jeżeli trzeba długo czekać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.