SOB

Tajemniczy termin społeczna odpowiedzialność biznesu jest odmieniany na coraz więcej sposobów.  Osoby, które się tym zajmują doskonale wiedzą o co chodzi. Reszta przeważnie domyśla się, starając się dosłownie zrozumieć ten zwrot. Przybliżyć prawdziwe znaczenie tego terminu niezorientowanym stara się „Raport Społecznej Odpowiedzialności Biznesu”.

To już 21. edycja Raportu Społeczna Odpowiedzialność Biznesu. Tematem przewodnim jest równouprawnienie kobiet i mężczyzn w pracy. W tej materii w ciągu ostatnich stu lat wydarzyło się wiele. Jednak mimo wielu pozytywnych zmian w sytuacji kobiet na rynku pracy, nadal obserwuje się zjawiska dyskryminacji ze względu na płeć, nierówny dostęp do awansów, niski udział kobiet w zarządach czy nierówne wynagrodzenie za tę samą pracę. Przeciwdziałanie takim sytuacjom to między innymi wdrażanie idei społecznej odpowiedzialności biznesu.

W 21. edycji Raportu Społecznej Odpowiedzialności Biznesu zostały także wyróżnione najciekawsze, społeczne inicjatywy. Spośród 29 różnych projektów, wybrano dwa, które wyróżniły się pod względem oryginalności, siły oddziaływania i spójności z polityką i strategią firm lub instytucji je realizujących.: konkurs grantowy organizowany przez Fundację Przedsiębiorstwa Górniczego Naftowego i Gazowego im. Ignacego Łukaszewicza oraz działania społeczne prowadzone przez Centrum Monitoringu Wolności Prasy przy Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich, których celem jest ochrona wolności słowa i wsparcie lokalnych mediów.

Oczywiści rodzą się pytania czy trzeba wdrażać w życie zasady społecznej odpowiedzialności biznesu i nagradzać wyróżniające się inicjatywy? Moim zdaniem warto. Żyjemy w nieustającej się zmianie. Zmiany mogą być na lesze i na gorsze. Wydaje się, że z perspektywy czasu angażowanie się w rozwiązania zalecane przez społeczną odpowiedzialność biznesu uczynią naszą rzeczywistość lepszą. Komu mogłoby się to nie podobać?

Komentarze (8):

  1. Avatar
    Marek

    CSR to zacna inicjatywa i dobrze, ze ktoś zauważa dobre projekty. Może będzie to zachęta do dla innych firm, żeby zrobiły coś niekomercyjnie dla otaczającego ich świata.

  2. Avatar
    maciek

    CSR jest bardzo dobrą inicjatywą, która pokazuje że firmy nie maja na celu tylko zarabiać, ale i dbać o swoich pracowników. Oby więcej takich akcji!

  3. Avatar
    bm

    CSR to już konieczność biznesowa a nie kaprys, tylko słabo zorientowani przedsiębiorcy mogą się zastanawiać, czy trzeba wdrażać CSR. Firmy które dobrze realizują CSR lepiej sobie radzą na rynku, to już udowodnione. Weźmy np. ochronę środowiska naturalnego. Jeżeli firma X zapakuje swój towar w eko-opakowanie, to obniza koszty. Może więc sprzedawać towar nieco taniej. Przyroda jest zadowolona, bo mniej drzew się ścina, producent jest zadowolony bo sprzedaje więcej, klient jest zadowolony bo kupuje taniej. Albo ograniczanie zużycia papieru w biurach. Albo wolontariat, który buduje relacje w zespołach i przełamuje schematyczne myślenie… Same korzyści.
    Dobrze, że są takie opracowania jak Raport Społecznej Odpowiedzialności, pozwalają systematyzować i popularyzować CSR

  4. Avatar
    Antek

    A wg mnie to nie jest kwestia etyki. Po prostu rozsądne firmy wiedza już, że CSR się opłaca. Np. większość działań ekologicznych polega na ograniczeniu zużycia prądu, wody i paliw. Przecież to jest żywa gotówka, która zostaje w kieszeni. Proste?

  5. Avatar
    bm

    O, i jeszcze jeden przykład, to też CSR i jaki pożyteczny: Sieć sklepów Biedronka zaprosiła swoich klientów do wzięcia udziału w zbiórkach żywności, które zostały przeprowadzone przez oddziały Federacji Polskich Banków Żywności oraz Caritas w Polsce. Ostatnie zbiórki w sklepach Biedronka przyniosły ponad 270 ton produktów, które zostaną przekazane najbardziej potrzebującym.
    I drugi: Trwa 10. edycja programu edukacyjnego skierowanego do pracowników Jeronimo Martins Polska „Razem zadbajmy o zdrowie”. W tym roku odbywa się pod hasłem „Każdy z nas ma powody, żeby badać się regularnie” i ma na celu zachęcanie do profilaktyki zdrowotnej, poszerzania wiedzy w tym zakresie oraz propagowania jej wśród rodziny i przyjaciół. W ramach programu zaproszenia do udziału trafiły do ponad 47 tys. pracowników Biedronki.
    A TO TYLKO JEDNA FIRMA!

  6. Avatar
    Głowacki

    Antek, to jest ekonomia i każdy rozsądny przedsiębiorca dąży nie od wczoraj do możliwie największej obniżki kosztów (bez utraty jakości). Po co dorabiać do tego jakiś csr?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.