Wielki polski poeta Ks. Jani Twardowski trafił pod skrzydła Biedronki, a dokładnie pod „strzechy” największej sieci sklepów pod tą nazwą. Stało się tak za sprawą wyjątkowej publikacji „Można odejść na zawsze, by stale być blisko”, której autorem jest światowej sławy fotograf i dziennikarz Czesław Czapliński i wielki dokumentalista wybitnych przedstawicieli polskiej inteligencji.

Ks. Jan Twardowski to poeta, który nazywał siebie „Janem od Biedronki”. Tworzył poezję, mówiącą o tym, co zwyczajne, codzienne, świeckie, przepełnioną ciepłem, humorem i urzekająco prostą. Autor, żyjący po za światem literackim, ale obecny w nim po dziś, ale co więcej, żyjący stale w pamięci czytelników, co dla nieżyjących twórców jest największym uznaniem.

Książka „Można odejść na zawsze, by stale być blisko” zawiera unikatową rozmowę z księdzem przeprowadzoną przez Czesława Czaplińskiego. Dziennikarz spędził z Poetą wiele czasu. Korzystając z wyjątkowej okazji przebywania w klauzurowym, kontemplacyjnym klasztorze ss. Wizytek, przy warszawskim Krakowskim Przedmieściu, wykonał wiele unikatowych i magicznych zdjęć Księdza. Fotografie ukazują  Jana Twardowskiego w jego prywatnej, domowej przestrzeni. Zdjęcia odsłaniają otoczenie w jakim żył i tworzył ten niezwykle wrażliwy i bliski ludziom Autor. Publikowane fotografie to także swoisty zapis spotkania dwóch niezwykłych artystów.

Właśnie w taki sposób, sieć sklepów „Biedronka”, z okazji setnej rocznicy urodzin ks. Jana Twardowskiego przypomina swoim Klientom o tę wybitną postać. Jest to już kolejne przedsięwzięcie tego przedsiębiorstwa, mające na celu wsparcie popularyzacji czytelnictwa w Polsce. Regularną sprzedaż książek „Biedronka” prowadzi już od roku 2009. Wśród nich znajdują się pozycje z klasyki literatury, a także tytuły współczesnych, nagradzanych autorów. W zeszłym roku zaoferowano książki nominowane do nagrody Nike w 2014 roku. Wśród propozycji są również tytuły skierowane do najmłodszych czytelników – wydawnictwa edukacyjne, aktywizujące oraz interaktywne. W tym roku „Biedronka” ogłosiła konkurs „Piórko 2015. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci“, w ramach którego wyróżniona praca zostanie wydana i trafi na sklepowe półki.

Piszę o tym, aby zawstydzić wszystkie pozostałe sieci sklepów, nie tylko spożywczych, ale wszystkich innych, a także instytucje, które powinny zajmować się popularyzacja czytelnictwa, a zamiast tego wykonując działania pozorowane, tylko aby przejadać pieniądze.

Komentarze (17):

  1. Avatar
    donia

    no proszę, dobra inicjatywa i godna naśladowania. Gdyby tak każdy ze sklepów, czy sieci powziął się na taki krok, i raz na jakiś czas przypomniał któregoś autora, społeczeństwo było bardziej oczytane, co oznacza: mądrzejsze!

  2. Avatar
    Pace

    Ogólnie marketing to syf i krzyczenie wielkimi literami KUP MNIE. Dlatego jestem pod wrażeniem (pozytywnym!) akcji, które są robione z głową. Promocja księdza i filozofa w sklepach, to fajny pomysł. Podobny pomysł miał kiedyś McDonald’s, który do happy mealów zamiast durnej zabawki z plastiku dawał dzieciom ksiązki. Niestety wrócili do zabawek.

    1. Avatar
      Marcus

      Niestety zabawki łatwiej się sprzedają, jest niższy próg dostępu, zabawki nie wymagają umiejętności czytania ze zrozumieniem, w ogóle nie wymagają nic.

  3. Avatar
    Anna

    Podoba mi się podoba ta inicjatywa, nie tylko zachęca do czytania ale też do samodzielnego pisania. Moje dwie koleżanki, Mamy, zachwycone tym pomysłem spisały ulubione bajki jaki opowiadały sowim pociechom i wysłały na konkurs 🙂

  4. Avatar
    Pospalisko

    Heh myślę, że niestety nikt zawstydzony się nie poczuje. Jeśli czytelnictwo jest na takim a nie innym poziomie to trudno od innych firm wymagać aby promowali coś z czego nie będą mieć profitów.
    Z perspektywy stolicy wiem, że bieganie jest na fali o czym świadczą dwa duże maratony w roku i dziesiątki innych zdarzeń z biegiem w tle.
    Byłoby dobrze gdyby treści w telewizji były inne i wartości promowane przez media.
    Możemy pomarzyć.
    Jeśli ta akcja okaże się sukcesem to może inni wezmą przykład.

  5. Avatar
    Miłośnik ksiazek

    Normalnie nie jestem zachwycony dorabianiem ideologii do zwykłych działań marketingowych mających na celu zwiększenie sprzedaży i zysków, ale w tym wypadku robię wyjątek.
    Wszystkie pomysły mające na celu zwiększenie czytelnictwa, a zwłaszcza czytelnictwa i miłości do książek wsród młodzieży, mają moje pełne i bezwarunkowe poparcie…:).

  6. Avatar
    Tylko

    W ogóle to ta Biedronka jakoś zaskakująco wyróżnia się na tym oceanie niemożności i braku wyobraźni.

    1. Avatar
      Miłośnik ksiazek

      Prawda jest taka, ze to nie sieci handlowe powinny byc odpowiedzialne za wyrabianie nawyku czytania w dzieciach, tylko rodzice i szkoła.

  7. Avatar
    CIS

    Ksiądz Jan Twardowski jest wybitnym Poetą, Mistrzem Słowa, który znał język, potrafił się nim posługiwać i wiedział po co. Pisał o rzeczach prostych a zarazem najważniejszych, oczywistych choć często trudny do zrozumienia. Szkoda, że Go już z nami nie ma i wspaniale, że pozostała po Nim wspaniała twórczość.

  8. Avatar
    Kinga A

    A mnie bolą WSZYSTKIE akcje, ponieważ uważam, że sprawy powinny być rozwiązywane systemowo, po to jest państwo, jeśli tego nie potrafi, to jest niepotrzebne, a już pewnością nie są na nie potrzebne moje lichwiarskie podatki.

  9. Avatar
    Zyga

    Happening literacki poświęcony 100-leciu Urodzin Księdza Twardowskiego odbędzie się 28 maja (czwartek) 2015 r. To doskonała okazja, by przypomnieć sobie twórczość księdza Jana i zaznaczyć miejsca, w których powstawały jego dzieła, gdzie mieszkał, spacerował, modlił się, spotykał się z przyjaciółmi, czytał, odpoczywał…
    LMW polega na pojawieniu się w jednym czasie – w godz. 12:00 – 13:00, w różnych miejscach Warszawy (np. w parkach, na skwerach, chodnikach, w pobliżu szkół, uczelni itp.) grup uczniów, którzy będą czytać lub w inny oryginalny sposób prezentować przechodniom wybrane fragmenty poezji i prozy.
    Szkoły, które chcą zgłosić swój udział, proszone są o wysłanie scenariusza happeningu na adres: lmw@entropiaslowa.pl
    Scenariusz musi zawierać podstawowe informacje:
    miejsce wydarzenia, pełna nazwa szkoły/innej instytucji edukacyjnej czy kulturalnej, numer klasy oraz imię, nazwisko i dane kontaktowe opiekuna.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.