Generalnie, przeważnie, mam mocno krytyczny stosunek do organizacji, które starają się mnie przekonać, że postępują z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu. Przeważnie albo nie rozumieją terminu albo oszukują. Jednak zdarzają się wyjątki.

Właśnie (już siódmy raz) Grupa Ferrero International, znana z takich produktów jak Nutella, Ferrero Rocher, Mon Chéri, Raffaello, Kinder niespodzianka, Kinder Bueno, Kinder Mleczna Kanapka itd. zaprezentowała raport z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu „Wspólne wartości, by tworzyć wartość” za rok 2015. Może dziwić, że dokument został przedstawiony z takim opóźnieniem. Jednak wyjaśnię, że raport został sporządzony zgodnie z GRI G4 Content Index i był audytowany przez Deloitte & Touche, to opóźnienie przestaje dziwić. Ferrero w realizacji społecznej odpowiedzialności biznesu uwzględnia „10 ZasadUnited Nations Global Compact.

W 2015 roku Ferrero wzięło udział w Światowej Wystawie Expo MilanoWyżywienie planety, energia dla życia”. Przedstawiciele organizacji zaprezentowali tam swoją filozofię działania, która korespondowała z tematem przewodnim wydarzenia. Grupa Ferrrero jest także zaangażowana w porozumienie, którego celem jest całkowite zaprzestanie deforestacji, czyli wylesiania, do 2030 roku. Z tego tytułu została sygnatariuszem Nowojorskiej Deklaracji o Lasach.

Działania społeczne Grupa Ferrero realizuje nie tylko w kategoriach globalnych, ale również w krajach, w których jest obecna ze swoją produkcją. Jednym z głównych przedsięwzięć jest Kinder+Sport. Jego idea jest popularyzacja aktywnego trybu życia dzieci i młodzieży i ich rodzin. Aktualnie te działania realizuje już w 25 państwach. W 2015 roku w programie uczestniczyło ponad 4.000.000 dzieci. Na te działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu Ferrero przeznaczyło 10.000.000 euro, realizując 3105 wydarzeń.

Innym obszarem aktywności Ferrero,  w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu jest „Projekt Przedsiębiorczości im. Michele Ferrero”, łączący biznes z działaniami charytatywnymi. Przedsięwzięcie zakłada rentowność przy tworzeniu miejsc pracy w słabo rozwiniętych częściach świata. Projekt ten został uruchomiony w Kamerunie, RPA i Indiach.

Grupa Ferrero troszczy się również o środowisko naturalne. Planuje zaopatrywanie się kakao, cukier trzcinowy i orzechy laskowe wyłącznie z upraw dbających o zrównoważony rozwój. Ponadto przewidziano 40 proc. redukcję emisji CO2 z działalności produkcyjnej oraz 30 proc. redukcję emisji gazów cieplarnianych z transportu i przechowywania.

Wymienione przedsięwzięcia, inicjatywy i plany to nie są wszystkie prospołeczne przykłady działalności Grupy Ferrero. Uważam, że udało mi się zakreślić zakres aktywności organizacji w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu. To sprawia, że teraz słodycze od Ferrero są jeszcze smaczniejsze.

Komentarze (53):

  1. Ryży

    Ja też jestem mocno ostrożny, gdy firmy same się chwalą, ale te pyszności o ktorych jest w teście mowa radykalnie osłabiają moje wahania..:).

    1. Janina

      Też z dystansem podchodzę to tych wszystkich akcji, jakby nie patrzeć odnoszę wrażenie, że firmy chcą ukryć całe zło i chwalą się takimi działaniami, żeby zamydlić oczy konsumentom.

  2. -miły

    Ta jasne, a tony oleju palmowego i tysiące kilometrów wyciętych pod uprawy palm lasów to też jest odpowiedzialny biznes ?
    Nie ! to biznes nastawiony, tylko i wyłącznie na gruuuuube zyski.

    1. Mar_Wegi

      Nawet gdyby do takiego czegoś dochodziło w przeszłości, to fakty z tego artykułu pokazują, że Grupa Ferrero zmieniła swoje nastawienie. I za to powinno się chwalić. Gdyby każdy większy przedsiębiorca, koncern czy grupa spółek zaczęli myśleć nie tylko o zyskach, ale też o naszej planecie, można by wtedy zrobić o wiele więcej dobrego. Już samym plusem byłoby ograniczenie zanieczyszczeń, które wypuszczane są z fabryk tych firm. Lecz do tego potrzeba podejścia ludzkiego, zainwestowania pewnej puli zarobionych pieniędzy.

  3. bm

    Wokół Ferrero i niektórych jego produktów pojawiło się parę fałszywych informacji i mitów. Koncern powinien bardziej się aktywizować w docieraniu do społeczeństwa, wielu przeczyta jakąś bzdurę na byle portalu, niewielu będzie wchodzić na stronę Ferrero aby szukać sprostowań.

  4. Colin Niezwykły

    Jak wiemy każdy biznes jest nastawiony na zyski. Przy takim słodkim biznesie te zyski mogą przyjść znacznie szybciej i mogą być wysokie.

    1. Cynk

      Gdyby Ferrero zamiast cukru używało syropu glukozowego lub fruktuzowego zyski byłyby większe, a zdrowie konsumentów mniejsze.

  5. Rafałek

    Owszem, fałszywe informacje powinny być prostowane. Lecz każdy myślący człowiek zrozumie, że gdy informacja nie ukazała się z jakiegoś wiarygodnego źródła, może nie być prawdziwa. Co oznacza tylko i wyłącznie to, że firma bardzo dobrze prosperuje i widocznie komuś przeszkadza. Komuś, kto nie ma pomysłu na uczciwą walkę, a sprowadza ją do tak haniebnych czynów.

  6. Zenek

    Dobrze, że producenci powoli zaczynają mieć świadomość odpowiedzialnego biznesu. Ja osobiście jak tylko są dostępne wybieram produkty fair trade, FSC lub eko/bio.

  7. Angela

    W XXI wieku odpowiedzialność biznesu powinna być normą. Dobrze że firmy mają świadomość, szkoda, że wciąż te firmy są w mniejszości.

    1. Era

      Tak, w krajach Europy panuje moda na społeczną odpowiedzialność biznesu. To kosztowne hobby. W innych krajach gdzie nie uprawia się podobnych praktyk, jak np. w Chinach, Indiach, Bangladeszu koszty produkcji są tańsze i firmy z takich państw zyskują przewagę konkurencyjną.

  8. Eliza Grządkiewicz

    Konsument ma prawo znać prawdę o produkcie a jak dobrze wiemy wokół marki Fererro pojawiło się kilka się prawdziwych informacji

  9. Filip Wawerczak

    Akcje społeczne są dobrą formą promocji dla wielu firm, a tym samym poprzez wsparcie kampanii społecznych zdobywają przychylność kosmentów

    1. Indigo

      Społeczna Odpowiedzialność Biznesu to nie są akcje prospołeczne robione prze firmy, dla zwiększenia rentowności czy reklamy – tego typu działania nazywają marketingiem społecznie zaangażowanym.

  10. Jacek Poziomka

    Jak czytam takie artykuły to zastanawiam się producenci rzeczywiście wspierają kampanie społeczne z odruchu serca czy bardziej zależy im na pokazaniu się

  11. julia Kosińska

    Moim zdaniem dzięki udziałowi w akcjach społecznych producenci prześcigają się między sobą kto jest lepszy

    1. Kermit

      To już jest taki poziom abstrakcji, którego nie ogarniam. Rozumiem, że produkty już nie mogą być ani tańsze, ani ładniejsze, ani lepsze, mogą się różnić tylko społeczna odpowiedzialnością? To ja zwariowałem?

  12. Szymon Bułka

    Raczej każdy lubi słodycze więc chętnie bierze udział w kampaniach społecznych , gdzie można otrzymać coś słodkiego

  13. Rafał Polak

    Cieszy mnie fakt że producenci mają większą świadomość jaka odpowiedzialność ciąży na nich prowadząc własny biznes

  14. IrekZak

    Nutella, pięknie wyglada, zwłaszcza reklama. Natomiast zawartość oleju palmowego – ilości porażają .. nic w tym zdrowego i smacznego..

    1. Orlando

      Jest jakaś sprzeczność w prowadzeniu społecznej odpowiedzialności biznesu i sprzedawaniu cukru, który przecież jest nazywany białą śmiercią. Nie bez powodu zakazano w szkolnych sklepikach sprzedaży słodkich przekąsek. To trochę tak jakby koncerny tytoniowe również chciałyby być społecznie odpowiedzialne.

  15. meginaR

    Jestem pod ogromnym wrażeniem zmian jakie zachodzą. Nie spodziewałam się, że Ferrero tak bardzo angażuje się społecznie. Myśle, że jest przykładem dla innych, choć większość zależy tylko na sprzedaży produktu, nie ważne z czego i czy w sposób bezpieczny dla globu

  16. matteo

    Czy to nie poprzez kampanie społeczne producenci chcą zaistnieć na runku. Im bardziej społecznie i przyjaźnie dla środowiska tym lepiej. Grupa Ferrero jest jedną z najbardziej znanych na runku lini słodyczy, nie ma co ukrywać, że produkty są najwyższej jakość. Wiem bo moja córka uwielbia wszystkie kunderki i jajka czekoladowe z niespodzianką w środku. Przyznam, że nie mam obaw aby w soboty zajadała się czekoladowymi smakołykami. Gratuluje pomysłu

  17. Julian

    Każdy przedsiębiorca, ba więcej, każdy z nas powinien zdawać sobie sprawę jak jego poczynania maja wpływ nie tylko na innych, na najbliższe otoczenie ale również na całą kulę ziemską. Pocieszające jest to że krąg odpowiedzialnych przedsiębiorców stale się powiększa. Choć nadal uważam że ten temat jest za rzadko poruszany.

  18. Jacek

    Firmy które mają tak duży udział w rynku i z takim powodzeniem działają mają wręcz moralny obowiązek troszczyć się o innych. Postawa godna podziwu i doskonały wzór do naśladowania.

  19. Alicja

    Fajnie że firma Grupa Ferrero International pokazuje jak działa społecznie. Każda inicjatywa mile jest widziana przez szeroką rzeszę społeczną.

  20. Rumcajs

    Można gadać co się chce, jednak Ferrero przeznaczyło 10 mln euro (to jest ponad 40 mln zł) na społeczną odpowiedzialność biznes w 2015 roku i o tyle zysk netto przedsiębiorstwa był mniejszy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.