Głównie politycy często, a przy tym przeważnie bezmyślnie, mówią, że coś jest „piarem”. Sądzę, że większość wyborców nie rozumie tych wypowiedzi, ponieważ nie wie, że chodzi o PR, które to litery są skrótem od public relations co w przekładzie na język polski oznacza komunikację społeczną. Dotyczy ona nie tylko aktywności w obszarze polityki, ale w zasadzie wszystkich aktywności nie tylko gospodarczych, ale wszystkich innych, dla których wiedza szerszych grup może mieć znaczenie.

Według Wikipedii „public relations (PR) (z ang.relacje publiczne, kontakty z otoczeniem), imagistyka społeczna to kształtowanie stosunków publicznie działającego podmiotu z jego otoczeniem. Celem działań jest dbałość o dobry wizerunek, akceptację i życzliwość wobec działań danej osoby lub organizacji”. Jednak to samo źródło przyznaje, że definicji jest ponad 2.000.  Osobiście sądzę, że znacznie więcej. Jednak ich analiza z pewnością przekonałaby, że politycy nie rozumieją tego pojęcia. Szkoda, bo okazuje się, że to coraz bardziej poważny i znaczący rynek.

W polityce komunikacja społeczna jest ogromnie ważna. Jednak jeszcze bardziej istotna jest w relacjach pomiędzy przedsiębiorstwami i konsumentami. Wszystkie wielkie korporacje bardzo poważnie podchodzą do aktywności z zakresu komunikacji społecznej. Doceniają to też coraz mniejsze przedsiębiorstwa, nawet takie, które nie posiadają budżetów na reklamę! Świadome są tego również organizacje społeczne, fundacje a nawet związki wyznaniowe. Tę sferę zaczynają nawet poważnie traktować państwa, które zabiegają o dobrą reputację światowej opinii publicznej.  Dziś, bez dbania o dobrą komunikację z otoczeniem, trudno jest istnieć w przestrzeni publicznej, a jak działać i prosperować bez tego?

Według rankingu przygotowanego przez magazyn „Press” łączne przychody 22 wiodących agencji zajmujących się public relations wyniosły 206.600.000 zł w 2016 roku. Dane zebrano na podstawie ankiet przesłanych przez agencje, a zweryfikowano na podstawie sprawozdań finansowych złożonych przez zarządy firm do Krajowego Rejestru Sądowego lub dokumentów skarbowych. Pięć największych agencji – Partner of Promotion , MSLGroup, 24/7Communication, 38PR & Content Communication, AM Art-Media Agencja PR – odnotowało łącznie prawie 114.000.000 zł przychodów. To doskonale pokazuje, że  wiele przedsiębiorstw bardzo poważnie podchodzi do spraw komunikacji społecznej, bo przecież przedsiębiorcy wydają pieniądze tylko na rzeczy, które są powiązane z zyskiem.

Wyniki 22 agencji to jednak wierzchołek góry lodowej, albowiem usługi z zakresu public relations  realizują obecnie tysiące podmiotów gospodarczych. Do tego należałoby też doliczyć wydatki na działania podejmowane samodzielnie przez organizacje. Według Grzegorza Jarosza wiceprezesa agencji 38PR & ContentCommunication: „Jest coraz większy popyt na działania, które zapewnia klientom bardziej bezpośrednie, angażujące, stałe dotarcie do wybranej grupy odbiorców ze swoim komunikatem”. Ignacy Krasicki prezes AM Art-Media Agencja PR przekonuje, że „duże agencje dysponują narzędziami i możliwościami, by nie tylko realizować krótkie kampanie, lecz kompleksowo umacniać pozytywny wizerunek firm i chronić ich markę”.

Jakie znaczenie ma dobra komunikacja społeczna wyjaśnia najlepiej rozmowa chomika ze szczurkiem:

– Chomiku, jak to jest, że ciebie ludzie lubią, przytulają, karmią i trzymają w domach, a mnie nienawidzą i prześladują?

– Cóż, szczurku, masz fatalne public relations…..

 

Komentarze (24):

    1. UKF

      Politycy wcale nie są tacy głupi. Nic nie robią, umieją wykołować innych i jeszcze tak się zachowują, że głupcy na nich głosują. To spryciarze!

      1. Janusz

        Politycy są dokładnie tak samo inteligentni jak wyborcy. Muszą nadawać na tych samych falach. I tu nie chodzi o to aby kogoś chwalić czy obrażać.

  1. Trzeźwy

    Wyróżniaj się lub zgiń – mówi pierwsze prawo marketingu. W produktach i usługach coraz trudniej się wyróżniać, podobnie jest w reklamie. Największe pole do wyróżnienia daje dziś obszar komunikacji społecznej owe sławetne public relations.

    1. bm

      Zorganizuj samodzielnie publiczną debatę na ten temat, wynajmij salę, załatw catering, ściągnij ciekawych dyskutantów, powiadom media, zachęć dziennikarzy aby chcieli przyjść, obsłuż recepcję i nagłośnij wydarzenie jako niezwykle interesujące. Sam jeden. Wtedy na takim najbardziej prostym działaniu. zrozumiesz do czego potrzebujesz agencji PR.

    1. bm

      Propaganda nie wyklucza kłamstw. Np. propaganda PRL głosiła że jest to państwo demokratyczne rządzone przez robotników. i wielu w to uwierzyło. PR na czystym kłamstwie nie może się opierać, bo się błyskawicznie zabije własną pięścią. Politycy mogą uprawiać propagandę, ale agencje PR mogą uprawiać tylko PR.

    1. Łucja

      Public relation jest jak trawa, najlepsze działania z tego zakresu powstają w ciszy. Tylko przy robieniu kiepskiego rozgłosu widać, kto jest autorem przedstawienia, a raczej farsy.

  2. Bohdan

    Te najbardziej widoczne zagrania polityków to zwykła propaganda, a nie PR. Oni sami używają słowa PR dla wybielenia propagandowych chwytów. Ale powinni pamiętać, że różnego rodzaju zabiegi propagandowe nie poprawią ich wizerunku. Spora część społeczeństwa odróżnia to co jest próbą mydlenia oczu i tak zwaną „mową trawa”, od tego jaka jest rzeczywistość. Jednak wciąż znaczną grupę stanowią daltoniści.

  3. STEFANEK

    PR zaczyna się wtedy, kiedy jeden polityk wytknie błędy drugiemu.. a resztą zajmą się zwykli obywatele. Tzw. Darmowy PR

  4. ala

    Nawet w czasie zwykłej rozmowy o jedzeniu czy o jakichkolwiek produktach nieświadomie stosujesz PR, albo jego przeciwieństwo czyli hejt

  5. Magda

    Można więc założyć, że polityczny publi relations umożliwia partiom politycznym i innym podmiotom startującym po władzę – celowe, planowe, systematyczne i etyczne oddziaływanie na wyborców

  6. Małpeczka

    Celem reklamy jest dążenie do kształtowania przekonań, wartości i postaw odbiorców poprzez przekazywanie odpowiednich informacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.