Podobno…. Piszę „podobno”, ponieważ bardzo trudno mi uwierzyć, że lotnisko w Modlinie ma pójść w zapomnienie, a jego role ma przejąć lotnisko w Radomiu. Kuriozalne? Ale możliwe!

Lotnisko w Modlinie, jako port dla tanich linii lotniczych i sposób na odciążenie lotniska na warszawskim Okęciu, rodziło się w bólach. Sama decyzja o lokalizacji została zatwierdzona przez Komisję Europejską, albowiem wówczas było wiele pomysłów, gdzie ma powstać wsparcie dla duszącego się od nadmiaru pasażerów portu w stolicy.

Pomysł z Modlinem można uznać za trafiony. Port posiada dobrą komunikację z Warszawą. Sprawdza się zarówno w komunikacji samochodowej jak i kolejowej. Przemieszczanie jest szybkie i tanie. Na inwestycji zyskał też region, który był w stanie agonalnym.

Jeżeli teraz powstała koncepcja, aby Radom przejął zadania Modlina, to wydaje się szokująca. Nowa lokalizacja jest położona dwa razy dalej. Czas i koszt dojazdu z Warszawy co najmniej dwukrotnie wyższy. Wydaje się to też absurdalne dlatego, że lotnisko w Modlinie pochłonęło znaczące środki finansowe, w tym również ze źródeł europejskich. Jeśli teraz miałoby zostać zamknięte wsparcie ze strony Wspólnoty zapewne trzeba by zwrócić. Czy to wszystko ma być zaprzepaszczone?

Sens nonsensu wyjaśnił  wicemarszałek Senatu Adam Bielan. Uważa on, że lotnisko w Modlinie, na skutek bardzo korzystnej tylko dla jednego przewoźnika Ryanaira umowy sprawia, że jest jest to praktycznie prywatny port. Jest to możliwe ponieważ te linie lotnicze z jednej strony zapowiedziały w ciągu 5 lat podwojenie liczby pasażerów korzystających z portu w Modlinie, z drugiej strony już złożyły oficjalną skargę w Departamencie Konkurencji Komisji Europejskiej na naruszenie konkurencji przez Polskie Porty Lotnicze – udziałowca i konkurenta lotniska Warszawa Modlin – poprzez uniemożliwianie rozbudowy infrastruktury w Modlinie.

Sytuacja jest trudna i niejednoznaczna. W takich przypadkach ważna jest chwila refleksji i rozwagi, aby nie wylać dziecka z kąpielą, bo to kiepski biznes.

Komentarze (32):

    1. Irek

      To akurat jest dosyć dobry argument. Ale nie prościej jednak wpuścić do Modlina inne linie lotnicze, zamiast przenosić całe lotnisko…:).

  1. Zygzag

    Koszt dojazdu do Modlina to ok 15 złotych czyli bilet na Koleje Mazowieckie lub SKM, a dalej – bezpłatny bus ze stacji w Modlinie do Portu. Koszt biletu KM do Radomia to 24,50 zł. Taksówka do Modlina: około 80 złotych , przejazd z Warszawy do Radomia to koszt 189 zł (Uber)

  2. Betacaroten

    Kiedy inni przewoźnicy nie mają możliwości prowadzenia działalności na takich samych warunkach co Ryanair, nic dziwnego, że narodziła się idea stworzenia konkurencyjnej oferty.

  3. Dyrektor Cyrku

    To jest na prawdę jakiś absurd, myśleć, że Radom zastąpi Modlin. Z centrum Warszawy do Modlina jedzie się tyle samo czasu co na Okęcie. Do Radomia jest o 60 kilometrów dalej i koszt takiej podróży jest znacznie wyższy, więc to nie może być konkurencja.

  4. Cellulitis

    Lotnisko w Radomiu to bankrut, więc nic dziwnego, że postanowiono go ratować za wszelką cenę, szkoda, że tą ceną ma być Modlin.

  5. funky

    Wylewanie dziecka z kąpielą to kiepski biznes? Twórca nowoczesnej ekonomii Ryszard Ochódzki twierdził, że najlepsze pieniądze robi się na słomianych inwestycjach. To zapewne przypadek lotniska w Radomiu.

  6. bm

    He he, uśmiałem się 😀 Adam Bielan wyjaśnia 😀 Tak się składa, że senator Adam Bielan został wybrany w okręgu wyborczym numer 50. Czyli w Radomiu. A posłem dumnej Ziemi Radomskiej jest też Marek Suski, obecnie minister. Skoro dwóch tak prominentnych polityków PiS reprezentuje Radom, to pewnie, że miasto to zasługuje na wielkie lotnisko 😀 Prawdopodobnie taki jest sens nonsensu.

    Jakie to szczęście, że żaden wpływowy polityk rządzącej formacji nie został wybrany w Taplarach.

    1. bm

      Małe uściślenie – Adam Bielan nie należy do PiS tylko do Polski Razem, konserwatywnej, niezależnej, samorządnej partii wicepremiera Jarosława Gowina (to ten który czasami zaznacza swoją odrębność zasmucając się). Owa odmienna przynależność partyjna stanowi, jak wszyscy wiedzą, ogromną różnicę 😉 Choć nie taką dużą jak różnica między ruchem pasażerów na lotnisku w Modlinie a ruchem pasażerów na lotnisku w Radomiu.

      1. bm

        Patrz Pan, okazuje się że już nie ma Polski Razem. PP zamieniła się w Porozumienie… Jak mi mogło umknąć takie doniosłe wydarzenie z życia planktonu… Ostentacyjnie się zasmucam 😀

  7. Bohdan

    Warto polemizować z określeniem, że „sytuacja jest trudna i niejednoznaczna”. Jest jednoznaczna, gdy weźmie się pod uwagę, że chodzi o centralny port lotniczy, a lotnisko w Radomiu ma posłużyć do przyzwyczajenia obywateli że nie Okęcie jest ważne, a planowany port lotniczy do obsłużenia 100 mln pasażerów między Łodzią w Warszawą. Nim powstanie za 30 lat, to Radom będzie dokarmiany pieniędzmi z różnych stron. Wicemarszałek nie tyle Senatu, ale rejonu radomskiego buduje sobie symboliczny pomniczek chociażby papierowy. Gdyby był prawdziwym wice szefem Senatu, brałby pod uwagę interes gospodarki krajowej, a nie interes polityczny.
    A czy „sytuacja jest trudna”? Historia peronu we Włoszczowej dowodzi, że nie. Można dla jednego pasażera zbudować odpowiedni peron i spowodować zatrzymanie tam ekspresów? Można, jak o to prosi odpowiednia persona.
    Jedna uwaga co połączenia kolejowego Warszawy z lotniskiem w Modlinie. Nie powstało i nie powstanie, bo PKP nie lubi lotnictwa pasażerskiego. Do tego stopnia, że jeśli można opóźnić taką inwestycję, to zrobi wszystko aby szybko jej nie zrealizować. Udało się to przyhamowanie przy budowie kolejowego łącznika z Okęciem, gdzie termin zbudowania wydłużył się do 10 lat. Udaje się więc i teraz, gdy chodzi o połączenie stacji Modlin z terminalem lotniczym, a kolej wynajduje różne przeszkody.

  8. Jacek Głowacki

    Lotnisko Modlin jest sprawdzone i funkcjonuje w sposób prawidłowy. Jest dobrze skomunikowane. Nie ma żadnego logicznego uzasadnienia dla nowego portu w Radomiu.

  9. Marcin

    Zgadzam się. Lotnisko w Radomiu przyniesie nie tylko dodatkowe, ogromne koszty, ale także utrudnienia w komunikacji. Z Warszawy do Radomia jest o 60km więcej niż do Modlina. Nie widzę sensu nowego portu w Radomiu.

  10. Totenkot

    Dla mieszkańców Warszawy Radom to idealne rozwiązanie z racji odległości. Nikomu nie będzie chciało się jeździć tak daleko i w ten sposób zostanie rozwiązany problem emigracji zarobkowej młodych Warszawiaków

  11. nielacnyb

    Trochę to przypomina sytuację z Włoszczową… mam mnóstwo wątpliwości a sytuacja politycznie również jest niejednoznaczna 😉

    1. Irek

      Politycy nie kierują sie racjonalnymi argumentami. Dla nich ważny jest zysk polityczny i głosy wyborców. A Radom ma Suskiego i Bielana…

  12. Marcin

    Czegoś tutaj nie rozumiem. Linie lotnicze korzystają z tego portu, zapowiadają nawet zwiększenie obrotów, a rząd chce lotnisko zamknąć, bo im to nie odpowiada? Co to za paradoks?

  13. Rafał

    Szanowałem autora tego tekstu, ale ktoś, kto myśli, że Radom w stu procentach zastąpi Modlin, o którego rozbudowę walczono, to chyba mocno buja w obłokach.

  14. Tomek

    Z perspektywy Skarbu Państwa ta decyzja jest całkowicie niezrozumiała. Lecz jak spojrzę na sprawę z perspektywy tego, co w Radomiu jest albo kto tam mieszka, to wyjaśnia decyzję rządzących.

  15. JUST

    Nie mogę się wypowiedzieć obiektywnie ponieważ nie korzystam z żadnego z tych lotnisk, jednak sytuacja wydaje się być oczywista, że to czysto polityczny spór, ktory z ekonomią nie ma nic wspólnego. Ciekawe czy ktoś w ogóle pomyślał aby potraktować tą sprawę ekonomicznie

  16. Jakub

    Miejmy nadzieję, że decyzja o braku rozbudowy Modlina i przeniesieniu portu do Radomia jeszcze się zmieni. Kto racjonalnie myślący zamyka port, który przynosi zyski?

  17. wmazurr86

    Wspaniałe upolitycznienie. Mam nadzieję, że na „podobno” się zakończy i nikt nie będzie próbował przeforsować tego pomysłu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.