Leasing – to słowo w wolnorynkowej Polsce zrobiło błyskawiczną karierę. Z pewnością jest to ciekawa forma wsparcia dla przedsiębiorców, zwłaszcza jako alternatywa dla kredytu bankowego.

Leasing jest jedną z umownych stosunków cywilnoprawnych. W tym przedsięwzięciu jedna ze stron umowy (finansujący, leasingodawca) przekazuje drugiej stronie (korzystającemu, leasingobiorcy) prawo do korzystania z określonej rzeczy na pewien uzgodniony w umowie leasingu okres, w zamian za ustalone ratalne opłaty (raty leasingowe). Korzyści płynące z leasingu dla leasingobiorcy: niewielkie zaangażowanie własnego kapitału, optymalizacja obciążeń podatkowych (tzw. „tarcza podatkowa”), możliwość rozliczenia podatku VAT. W Polsce funkcjonuje kilka form leasing: operacyjny, finansowy, zwrotny i konsumencki

Leasing jest bardziej popularny w Polsce niż w innych krajach Unii Europejskiej. Korzystają z niego w znaczącej części mali i średni przedsiębiorcy. Jest on elastyczniejszą formą finansowania niż kredyt. Ponadto leasing to niższe koszty i większe bezpieczeństwo.

Z danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że w ciągu ostatniego półrocza leasingodawcy sfinansowali inwestycje polskich przedsiębiorców o łącznej wartości prawie 40 mld zł. W ciągu roku rynek powiększył się o blisko 20 proc. Cały aktywny portfel branży leasingowej wynosi 136,8 mld zł. Te dane doskonale pokazują, że ta forma umów biznesowych jest coraz bardziej popularna. Ciekawostką jest to, że część leasingodawców zaostrza kryteria lub wręcz ogranicza dostępność swoich usług, a inne jak na przykład Alior Leasing dynamicznie się rozwijają.

Najczęściej przedmiotem leasingu są pojazdy osobowe i dostawcze, na drugim miejscu pojawiają się pojazdy transportu ciężkiego, a na trzecim maszyny i inne urządzenia w tym sprzęt komputerowy. Z badań przeprowadzonych przez Centrum Badań Marketingowych Indicator wynika, że 80 proc. korzystających z leasingu jest z niej zadowolona. Może być jednak lepiej. Jan Garlicki – Dyrektor Generalny CBM Indicator, na podstawie analizy zgromadzonych danych, uważa, że „przedsiębiorcy oczekują dodatkowych usług serwisowych oraz zmniejszenia wymogów dotyczących zabezpieczeń przy zawarciu umowy”. Trudno powiedzieć, czy leasingodawcy są gotowi wyjść jeszcze bardziej naprzeciw oczekiwaniom klientów. Być może jednak wynika badań Indicatora powinny być przedmiotem refleksji, zwłaszcza dla podmiotów, które chcą zwiększyć swój udział na tym rynku.

Komentarze (16):

    1. bm

      Dlaczego wybierają leasing, skoro uzyskanie kredytów w państwowych bankach jest łatwiejsze? Polskie banki dobre banki, dadzą pieniądz patriocie

  1. nielacnyb

    Znacznie prościej wziąć samochód w leasing niż pakować się w kredyt. To dla osób z własną działalnością ogromny plus 😉 tylko trzeba wiedzieć w co się wpakować, żeby nie wyjsc na tym jak przysłowiowy Zabłocki na mydle 😉

  2. Krystek

    Szkoda, że ostatnio stał się trochę mniej opłacalny. Za to jak grzyby po deszczy wyrastają oferty leasingu dla osob nawet bez DG.

  3. bm

    Dobra, już tam socjaliści z rządu biorą się za tych cwanych przedsiębiorców, szczególnie drobnych, zwanych kiedyś słusznie badylarzami. Resort finansów chce zmienić zasady limitowania kosztów, co sprawi że leasing przestanie się opłacać. Trwa strzyżenie, bo lewicowe rozdawnictwo jest kosztowne. Rzecz jasna, w łeb dostanie branża motoryzacyjna, ale ona mało narodowa chyba jest, więc pies z nią.

  4. Daniel

    Rozwijanie biznesu w Polsce robi się coraz trudniejsze, a w ościennych państwach coraz łatwiejsze, cóż tam nie rządzi umysłowa bolszewia.

  5. Robert B

    Najważniejsze to właściwa kalkulacja.. Trzeba dobrze policzyć jakie koszt będzie generował leasing, a jakie kredyt… Mało jest takich firm, które mogą zakupić samochody bądź niezbędny sprzęt bez wsparcia ….

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.