Pink tax (po polsku różowy podatek) oznacza zróżnicowanie ceny towaru lub usługi ze względu płeć. W świecie walczącym ze wszelkiego rodzaju dyskryminacjami, szowinizmami i seks izmami i dążącym teoretycznie do wszelkiej unifikacji  wydaje się niemożliwy, a jednak!

Przykładem pink tax są ceny kobiecych i męskich artykułów typu golarki czy jeansy. W tych przypadkach przedmioty dla kobiet okazują się droższe. Przyznam się szczerze, że o ile rozumiem intrygę w przypadku golarek, które różnią się tylko kolorem, to w przypadku ubrań, obawiam się, że trudno porównać cenę.

„Wiele analiz rynkowych, w tym słynne badanie „From Cradle to Cane: The Cost of Being a Female Consumer. A Study of Gender Pricing in New York” pokazuje prostą i nieubłaganą prawdę – kobiety w porównaniu do mężczyzn płacą każdego roku nawet kilkanaście procent więcej za te same produkty i usługi.” – donosi portal marketingprzykawie.pl .

Okazuje się, ze przedmioty różowe są droższe od niebieskich. Jednak nikt nikomu nie każe kupować różowych zamiast niebieskich. Może są droższe i tańsze barwniki? Nie wiem. Osobiście buntuje się przeciwko segregacji klientów ze względu na płeć. Jednak bardzo często to właśnie kobiety wytwarzają tę barierę, poprzez określenie „tylko dla kobiet”. Mało kto zwraca uwagę, że jest to dyskryminujące dla pozostałych płci (według najnowszych badań jest ich ponad 50).

Dysproporcje cenowe według kryterium płci z pewnością są dyskryminujące. W końcu trzeba się zdecydować, albo istnieją te różne płci, albo nie. Pink tax jest jednym z przejawów niekonsekwencji, którą praktykują liczne przedsiębiorstwa, mimo pozornego hołdowania idei brand purpose.

„Zyski i straty” – Juliusz Bolek – Przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu

Komentarze (16):

  1. Avatar
    Donald

    Nie rozumiem problemu. Rynkiem rządzi prawo podaży i popytu. Towar jest wart tyle ile klient jest gotów zapłacić.

  2. Avatar
    Trzeźwy

    Równość jest utopią, już i tak jest dziwne, że ubranie w rozmiarze S kosztuje tyle samo co w rozmiarze XL. Prawdopodobnie Ci co kupują rozmiar S dopłacają do tych co kupują w rozmiarze XL

  3. Avatar
    Janusz

    Cena może być zróżnicowana nie tylko ze względu na cenę barwnika. Może jest tak, że więcej sprzedaje się niebieskiego, a różowy jest niszowy i dlatego droższy?

  4. Avatar
    lola

    Jako kobieta życzyłabym sobie żeby płacić znacznie mniej od facetów. A że kolory uwielbiam, to chętnie zobaczyłabym ich więcej.

  5. Avatar
    malwinaTa

    No to mnie pan zaskoczył, ponieważ nie byłam tego w pełni świadoma. Czytam artykuły, że Gillette zaprzecza, choć większość osób uważa, że maszynki do golenia dla kobiet to te same produkty, co ich męskie odpowiedniki. Idąc tym tokiem rozumowania: Czyli co, różowe jest droższe? Gillette nie zgadza się z tym. -” To zupełnie inne produkty, inaczej zbudowane.”
    A ja uważam, że damskie maszynki powinny być tańsze, ponieważ nie mają wszystkich tych udziwnień, które posiadają teraz maszynki dla mężczyzn.
    Reasumując, czy producenci wychodzą z założenia, że kobiety są skłonne wydać na zakupy większe kwoty niż mężczyźni. Przecież to jest nieuczciwe!!?!!!?!!!

    1. Avatar
      Anetka

      Toż to dyskryminacja jest!
      Jestem oburzona tym ,że ktoś nabija mnie w butelkę tylko dlatego że jako kobieta jestem, przynajmniej w opinii producentów, gotowa zapłacić więcej.
      Ale obserwacja półek sklepowych, tych z ubraniami nie potwierdza pana teorii. Męska odzież jest równie droga co damska.

  6. Avatar
    Juras

    Dobrze, że nie ma samochodów dla kobiet, czy telewizorów 😉 Moja żona gdy oznajmia, że idzie na zakupy to od razu mam podwyższone ciśnienie bo wiem, że nie przysłowiowych „wacikach” się nie skończy. Często bywa dla złagodzenia sytuacji, że przychodzi do domu i oznajmia kochanie kupiłam ci fajny T-shirt ale, że w torbie ma trzy razy tyle dla siebie o tym dowiaduje się przy okazji gdy coś nowego założy na siebie.

  7. Avatar
    Janina L.

    A mogłoby się wydawać, że kobiety wywalczyły równouprawnienie już w XIX wieku. Jadnak historia wszystko zweryfikuje.

Pozostaw odpowiedź Julian Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.