Wszystko zostało zdominowane przez pandemię. Wydawać by się mogło, że pewne sfery życia zamarły lub stały się nie istotne w obliczu widma wirusa COVID-19. Tym czasem życie toczy się dalej w obliczu pandemii i to ona odciska swój ślad na wszelakich działaniach.

Właśnie ukazał się 44 już Raport CSR czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. Wśród wyróżnionych znalazły się organizacje, które zaangażowały się w w walkę z pandemia koronawirusa. Nagrodzono sieć sklepów Żabka za pomoc o wartości blisko 9.000.000 zł, jaka  została przekazana na walkę z COVID-19. Środki finansowe zostały przeznaczone na wsparcie instytucji wskazanych przez Ministerstwo Zdrowia, zakup testów diagnostycznych, a także, dzięki ogromnemu zaangażowaniu klientów, na pomoc 16 regionalnym szpitalom zakaźnym. Żabka, w odpowiedzi na rosnące zagrożenie, przeorganizowała też pracę swoich sklepów, by zapewnić maksymalne bezpieczeństwo pracownikom i klientom. Umożliwia także klientom zakup maseczek ochronnych w najniższej cenie na rynku, która wynika z całkowitej rezygnacji z zysku przez przedsiębiorstwo i jej franczyzobiorców.

Innym nagrodzonym przedsiębiorstwem jest  Huawei, które, jako jedno z pierwszych w Polsce, zareagowało na niepokojące doniesienia z Chin i wdrożyło specjalne zasady pracy, aby zminimalizować ryzyko zakażeń. Zorganizowano m. in. własny transport zbiorowy dla pracowników i wprowadzono funkcje health managera, który codziennie przeprowadza wywiady w grupie przydzielonych mu pracowników, m. in. mierzy temperaturę, pyta o samopoczucie. Huawei dodatkowo zaangażował się w pomoc lokalnym służbom medycznym. Przedsiębiorstwo przekazała 20.000 masek ochronnych do Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA w Warszawie.

Redakcja Raportu CSR postanowiła wyjątkowo o wyróżnieniu Caritas Polska. Ta największa organizacja pomocowa w kraju, w ramach kampanii #PomocDlaSeniora oraz #WdzięczniMedykom, zgromadziła już ponad 20.000.000 zł. Pieniądze są sukcesywnie przeznaczane na pomoc dla seniorów, bezdomnych i chorych, a także na zakup respiratorów i najbardziej potrzebnego wyposażenia dla polskich szpitali.

Raport CSR jest pierwszym tak poważnym projektem wydawniczy w Polsce, którego misją jest promowanie najważniejszych i najciekawszych działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Co 3 miesiące Redakcja portalu RaportCSR.pl przygotowuje podsumowanie wydarzeń i nagradza wyróżniające się podmioty. Partnerami RaportuCSR.pl są Agencja Informacyjna ISBnews, Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” i serwis Kurier365.pl.

W każdej edycji Raportu CSR wybierane są projekty z zakresu CSR, które wyróżniły się pod względem oryginalności, siły oddziaływania i spójności z polityką oraz strategią firm lub instytucji, które je realizują. W poprzednich edycjach wyróżnieni zostali m.in. PKN Orlen, Maspex, Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, PKP Cargo, Fundacja OnkoCafe wraz z firmą Novartis, Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukaszewicza, KGHM Polska Miedź, PKP Energetyka, Grupa Ferrero oraz spółka Emitel.

Praktycznie cały 44 Raport CSR został poświęcony walce polskiego biznesu z koronawirusem COWID-19. Poza informacjami o nagrodzony zawiera wiele ciekawych tekstów m. in. komentarz Andrzeja Malinowskiego, prezydenta Pracodawców RP, który przywołując inicjatywy m. in. sieci Aptek Gemini, CTL Logistics, PKP Energetyka czy Vaping Association Polska. Zaprezentowano także przykłady inicjatyw skierowanych do przedsiębiorców, w tym Krajowej Izby Gospodarczej, która jest organizatorem kampanii „Nie pozwolę ci się zamknąć”. Opisano też o działaniach służb medycznych, o tym jak sobie radzą lekarze z ogólnopolskich klinik Diaverum oraz jakie podjęto w nich działania, aby zapewnić będącym w grupie podwyższonego ryzyka pacjentom bezpieczeństwo i wsparcie ze strony personelu, a także o innowacyjnych działaniach sieci Lux Med, które umożliwiają skuteczne realizowanie potrzeb pacjentów w tym trudnym. Cały Raport można pobrać ze strony https://raportcsr.pl/raport-csr/ . Z lektury 44 Raportu CSR wynika, że idea społecznej odpowiedzialność biznesu jest bardzo przydatna na takie ekstremalne sytuacje i sprawdza się w praktyce, ato przecież najważniejsze.

„Zyski i straty” – Juliusz Bolek – Przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu

Komentarze (12):

  1. Avatar
    Bodzio

    Żabka umie nie tylko się zachować prospołecznie, ale również zrobić świetny marketing, każdy klient zapamięta sprzedaż maseczek bez marży.

    1. Avatar
      Pif paf

      Podobno tak, chociaż co to znaczy wygrać? Czy z grypą udało się wygrać, jeśli co roku wielu ludzi ciągle umiera na tę chorobę, mimo wielu genialnych szczepionek?

  2. Avatar
    bm

    Bardzo dobrze, że Raport CSR został poświęcony walce z pandemią, to najbardziej gorący temat. Następny mógłby być poświęcony drugiej pladze, a mianowicie suszy. U nas za mało się robi aby gromadzić wodę, oszczędzać ją, odtwarzać naturalne zbiorniki. Do tego dochodzi temat podwyższania kar dla podpalaczy traw. W tej chwili grozi za to kara bodaj do 5 tys. zł. A płonie Biebrza, od początku roku mieliśmy już kilkaset pożarów lasów. Bez tych działań kawał Polski po prostu zamieni się w sawannę i się spali, a nam zacznie często brakować wody w kranach – i to dosłownie. To też jest pole do działań CSR.

    1. Avatar
      UKF

      Susza i pustynnienie Polski to BARDZO WAŻNY i lekceważony temat. Zamiast portów lotniczych czy przekopywania mierzei leiej zająć się nowym podejściem do gospodarki wodnej, bo inaczej wszyscy umrzemy z pragnienia. Niestety, pewnie przez najbliższe trzy miesiące koronawirus nadal będzie panem sytuacji.

  3. Avatar
    Oleander

    9.000.000 zł przekazanych przez Żabkę we współdziałaniu z jej klientami to na prawdę imponująca kwota. Co prawda Orkiestra Owsiaka zbiera więcej, niemniej, to na prawdę efektowne.

  4. Avatar
    Alexandra

    Generalnie wiele przedsiębiorstw, organizacji, a nawet zwykłych ludzi bardzo zaangażowało się w walkę z pandemią, co pokazuje, że jednak jest jakiś kapitał społeczny w narodzie.

  5. Avatar
    Rumcajs

    Działania z zakresu społecznej odpowiedzialności podjął nawet Pornhub internetowy portal pornograficzny, przygotował instruktażowy film „Najczystsze porno na świecie”, w którym uczy jak zachować zasady higieny w czasie pandemii koronawirusa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.